måndag 26 april 2010

De rödgröna säger sig vilja satsa på höghastighetståg som inte leder någon vart ...

Dagens stora nyhet på DN/Debatt är att de rödgröna säger sig vilja satsa på höghastighetståg genom att investera 120 miljarder kronor fram till år 2021.

Har de rödgröna tagit intryck av utredaren Gunnar Malm förslag om Götalandsbanan (Stockholm–Göteborg) och Europabanan Stockholm– Helsingborg/Malmö? Nej det verkar inte så. För när jag läser vidare klarnar bilden av att de rödgröna vill dutta ut pengar över hela landet: Ostlänken, Norrbotniabanan och en höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås via Landvetters flygplats - där tar den slut. Utan att för den skulle skapa ett sammanlänkat system, vilket är förutsättningen för att höghastighetståget ska få effekt - men ändå till priset av Götalandsbanan och Europabanan!

Jag kan hålla med om att Sveriges framtida konkurrenskraft är beroende av ett modernt och snabbt transportsystem och att det är viktigt att krympa avståndet till viktiga exportmarknader. Vad jag verkligen saknar i förslaget är hur de rödgröna tänkt sig finansieringen, inte helt oväsentligt i sammanhanget.

Inga kommentarer: