söndag 18 april 2010

Valutgången på den turkockuperade sidan av Cypern

Jag känner en stark oro inför valutgången på norra Cypern. Turkcyprioterna har valt den nationalistiske Dervis Eroglu till sin nye ledare. Detta är spiken i kistan för ansatserna till en återförening av det delade Cypern. Eroglu är en stark förespråkare av att tvåstatslösningen permanenteras. Eroglu tvekar inte när han säger: "vi är två olika folk, två olika religioner och vi kan inte leva tillsammans".

Förlorare är Mehmet Ali Talat som under 1,5 år förhandlat med Cyperns president Christofias om en återförening av Cypern. Ön har varit ockuperad och delad sedan den turkiska invationen 1974. Sedan dess har Turkiet 40 000 soldater placerade på de ockuperade områdena. Den turkcypriotiska inflyttningen från fastlandet har fördubblat befolkningen.

Ifjol besökte jag och några kollegor från riksdagens EU nämnd Cypern, för samtal med politiska företrädare på båda sidorna.

Tankar från resan sammanfattade jag i en artikel publicerad i Sydsvenskan som du kan läsa här!

Nyckeln för en fredlig lösning på Cypernkonflikten ligger enligt mitt menande i Ankara. Därför ar det en gåta för mig varför Turkiet inte verkat mer aktivt för en återförening. Nu tror jag att Turkiet kan glömma ett framtida medlemskap i EU.
Med kollegorna Björn Hamilton, Mikael Cederbratt och en tjänsteman från svenska ambassaden.

Mötet med Talat. Med på bilden riksdagskollegan Bengt-Anders Johansson.

Möte med Dervis Eroglu

1 kommentar:

Sancak Beyi Emre sa...

Hur ser ni på när grekcyprioterna röstade emot Annan planen ?

nationalistisk i all ära, men glömmer inte fröken vad som utlöste konflikten ? Drömmen om stor Grekland av en militärjunta som massakrerade turkiskacyprioter. Jag anser att politiker iaf bör ha lite koll på internationella stadgor, som säger att man intervenerar när etnisk rensning är i gång. spec då man är garanat för territoriet.

Jag tror EU bör jobba mer för att få upp Turkiets vilja att bli medlemmar i EU. Som det ser ut nu, så tappar man intresset, vilket kan ha förödande konsekvenser för EU ekonomin. Man agerar självständigt nu. Där har man något att jobba på, och läsa på om konflikter o förmedla dessa i en mer sanningsenlig version.

Emre