onsdag 15 september 2010

Vill se fler möjligheter för kvinnor

Som moderat riksdagsledamot har jag haft förmånen att jobba för människors frihet. Jämställdhet är ytterst en frihetsfråga som handlar om alla människors lika värde.

Denna mandatperiod har jag varit med och fattat ett antal beslut för en ökad jämställdhet och rättvisa i Sverige.

Riksdagen har möjliggjort för fler kvinnor att starta företag inom exempelvis äldrevården och inom hemservicebranschen. Därtill lönar det sig nu mer att arbeta. Med vår politik har exempelvis ett vårdbiträde fått en månadslön mer per år i sänkt inkomstskatt. Men det finns mer att göra i jämställdhetsfrågorna. Kvinnor äger, tjänar och beslutar fortfarande mindre än män.

Jag lovar att fortsätta förbättra kvinnors möjligheter att driva företag inom välfärdsverksamheter och att behålla mer av sin lön med ett fortsatt jobbskatteavdrag. Jag säger nej till ett slopat RUT-avdrag och nej till höjda inkomstskatter. Det är mitt vallöfte.

Inga kommentarer: