tisdag 19 oktober 2010

LAS = Anställningstrygghet?

Inom Alliansen vill samtliga partier modernisera LAS - lagen om anställningsskydd - utom Moderaterna. Nu uppmanar Svenskt Näringsliv Moderaterna att tittar närmare på hur rörligheten kan öka på arbetsmarknaden.

Jag menar att att det är hög tid att Moderaterna gör upp med den beröringsångest som präglar partiets inställning till LAS.

Nyligen har jag själv fått erfara att LAS faktiskt inte är den anställningstrygghet som många tror. Under mina fyra år i riksdagen var jag tjänstledig från Syngenta Seeds AB i Landskrona. Men när jag hade för avsikt att återgå till min tjänst 1 oktober visade det sig att rätten till min tjänst vara en chimär, då följande hade hänt:

- det rådde övertalighet på företaget
- enligt LAS hade jag rätt till en tjänst på företaget, men min tjänst fanns inte längre
- min kompetens prövades då mot dem som anställts efter mig. Jag erbjöds en tjänst som jag ansågs ha kompetens för men då jag var direkt överkvalificerad för tjänsten enades vi om att gå skilda vägar.

Jag menar att den faktiska tryggheten ska ligga i att det ska vara lätt att hitta ett nytt jobb. Därför är det nu hög tid för Alliansen att satsa på en "Företagarlinje" för att jobblinjen ska fungera!

Läs mer om Svenskt Näringslivs utspel här!

Inga kommentarer: