torsdag 7 oktober 2010

Muthärvorna växer - både här och där


Samtidigt som den kommunala mutskandalen växer i Göteborg, hävdar statsåklagare Nils-Eric Schultz att "Svenskarna har en blåögd syn på mutor".

Det internationella organet Transparency International rankar årligen världens länder. I fjol låg Sverige på tredje plats på listan över minst korrupta länder. Det har vi all anledning att vara stolta över, men stämmer det?

För mig har detta har varit en hjärtfråga som riksdagsledamot under åren 2006-2010 och jag har motionerat och ställt skriftlig fråga till justitieminister Beatrice Ask i syfte att göra mutlagstiftningen modernare och mer rättsäker. Läs mer här!

Den 8 juni i år la så utredaren fram ett förslag på en modernare mutlagstiftning. Läs mer här!

Jag fick inte tillfredställelsen att se den nya mutlagstiftningen på plats under min tid i riksdagen, men förhoppningsvis är en revidering av lagen på väg.

Bättre sent än aldrig!

2 kommentarer:

Anna Thott sa...

Bra jobbat Marie! Var på kurs i veckan där det redan pratas om den kommande lagändringen. Bra jobbat!

Marie Weibull Kornias (m) sa...

Tack! Jag välkomnar att gråzoner - vad som är att betrakta som bestickning respektive muta - förhoppningsvis blir färre och regleras bättre i den uppdaterade lagen.